درباره وبلاگ


خدا یا آن گونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم،و ان گونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم ________ _______ ______ _____ ____ بی انتهــــــــــــــــــــــــــــــــاتــریــــن
بــــی انـتــهــاتــریــن
عــبــرتـــــــــــــــ

به این 6 دلیل پیاز بخورید!

پیاز
پیاز را به صورت خام یا پخته می‌توانید مصرف کنید ولی یادتان باشد که پیاز خام آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد.

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌هایی است که بشر استفاده می‌کند. از این سبزی نه‌ تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به کار می‌برده‌اند.



ادامه مطلب ...


گیاهان مفید برای کبد

 

التهاب شدید کبدی, داروهای گیاهی, گیاهان مفید برای کبد

 

 گیاهان مفید برای کبد

سیروز، التهاب شدید کبدی است که بر اثر بیماری های ویروسی مانند هپاتیت B و C ، بیماری های عفونی و خود ایمنی به وجود می آید. در این مطلب از «هلث نیوز» به چند گیاه مفید برای درمان این بیماری اشاره شده است.

دانه های کرفس: بررسی های اخیر نشان می دهد، خواص دانه های کرفس می تواند آسیب های ناشی از مصرف بیش از حد داروهای مسکن عامل التهاب را کاهش دهد.

قاصدک: به عنوان داروی مدر به بدن برای دفع احتباس آب کمک می کند.

جینسینگ: این گیاه رشد سلول های کبدی را تنظیم می کند.

چای سبز: از آن جا که در مراحل اولیه سیروز، بدن ویتامین K از دست می دهد، چای سبز این ویتامین لازم را به بدن برمی گرداند.



با گیاه استویا آشنا شوید

 


برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید و ربودیوزید A می‌باشد. این ترکیبات شیرین کننده‌های طبیعی هستند.

 

استویا

 

استویا (stevia) یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که امروزه در کشورهای مختلف اروپایی کشت و مصرف می‌شود. خوشبختانه کشت این گیاه چند سالی است که در زمین‌های شهرهای شمالی ایران نیز شروع شده است. استویا یک گیاه با قدرت شیرین کنندگی بسیار قوی می‌باشد که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای قندهای تصفیه شده باشد. این گیاه همیار لاغری است، فشار خون را کاهش می‌دهد، با دیابت و قند خون بالا مقابله می‌کند. برای آشنایی با این شیرین کننده صد در صد طبیعی با ما همراه باشید.

 

استویا و لاغری



ادامه مطلب ...


ایام عید: این ادویه‌ها را چاشنی سلامتیتان کنید

 


گاهی وقت‌ها در عید و تعطیلات، مشکلاتی به سراغ آدم میاید که کمی آزار دهنده می‌شوند. اما با وجود این ادویه‌های موثر جای نگرانی نیست...

 

ادویه‌

 

 

ادویه‌ها خواص فوق‌العاده‌ای دارند که کمابیش با آن‌ها آشنا هستید. در واقع این ادویه‌های خوشمزه نه تنها طعم غذا را بهتر می‌کنند بلکه به شیوه‌های مختلف برای سلامتیتان نیز مفیدند. گاهی وقت‌ها در عید و تعطیلات مشکلاتی به سراغ آدم میاید که کمی آزار دهنده می‌شوند. اما با وجود این ادویه‌های موثر جای نگرانی نیست. شما به راحتی می‌توانید با مصرف این ادویه‌ها بر مشکلاتتان غلبه کرده و ایام خوشی را بگذرانید. با ما همراه باشید.

 

برای کاهش علائم و دردهای سندرم پیش از قاعدگی



ادامه مطلب ...


آشپزخانه‌ی من: داروخانه‌ی من 1  


خوشبختانه داروهای این داروخانه نه تنها تلخ و بدمزه نیستند بلکه باب طبع و دوستدار سلامتیتان هستند.

 

آشپزخانه‌

 

در بین مواد غذایی مختلفی که روزانه برای تهیه‌ی غذا استفاده می‌کنیم برخی سوژه‌ی آزمایش‌ها و بررسی‌های محققانی هستند که هر روز می‌خواهند دری از علم را به روی بشریت باز کنند.

نتایج بررسی‌های این محققان نیز نشان می‌دهد که همین مواد غذایی ساده ایی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم خواص درمانی زیادی دارند. این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی هستند که نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، پوکی استخوان و غیره دارند. برای همین هم می‌توان اسم آشپزخانه را دارو خانه‌ی خانگی گذاشت. خوشبختانه داروهای این داروخانه نه تنها تلخ و بدمزه نیستند بلکه باب طبع و دوستدار سلامتیتان هستند. خیلی‌ها برای صرفه جویی و کاهش هزینه های خود بودجه‌ی آشپزخانه را کم می‌کنند. درست است که قیمت مواد غذایی روز به روز بالا می‌رود اما باید بدانید که سلامتیتان بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت شماست. زمانی که از مخارج مربوط به تهیه‌ی مواد غذایی سالم می‌زنید باید بدانید که چند وقت دیگر مجبور خواهید شد هزینه های درمانی متعددی را بپردازید. پس به قول مادر بزرگ‌ها از شکمتان نزنید.

 

عسل: قهرمان مبارزه با میکروب‌ها



ادامه مطلب ...



 آشپزخانه‌ی من: داروخانه‌ی من 2

 سلامتی به شرط مواد غذایی


در بخش نخست این مقاله گفتیم که بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه و ثروت هر کس سلامتی است. گفتیم که خیلی راحت می‌شود با تهیه‌ی مواد غذایی مفید و استفاده‌ی درست از آن‌ها سلامتی را تضمین کرد.

 

فرانسوی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: «اگر می‌خواهی دکتر نروی برو قصابی»! توصیه می‌کنیم زمانی که می‌خواهید در هزینه‌های زندگی‌تان صرفه‌جویی کنید از خرج‌های دیگرتان بزنید و نه از بودجه‌ی آشپزخانه. در قسمت قبلی در مورد خواص عسل، زنجبیل، ادویه‌ی کاری، آویشن و جعفری صحبت کردیم و حالا نوبت می‌رسد به هسته‌ی گریپ‌فروت، فلفل، سیر و چای سبز. اگر می‌خواهید تنتان به ناز طبیبان محترم محتاج نباشد به تغذیه‌ی خود اهمیت ویژه ای بدهید.


 

 

هسته‌ی گریپ‌فروت

 

 

هسته‌ی گریپ‌فروت: ضد عفونی کننده

هسته‌ی گریپ‌فروت ضد میکروب و ضدقارچ بوده و برای درمان آنژین، مشکلات گوارشی و مقابله با قارچ‌ها موثر است. این هسته‌های آنتی‌بیوتیکی طبیعی حاوی مولکول‌هایی هستند که از تکثیر باکتری‌های روده‌ای پیشگیری می‌کنند. هسته‌ی گریپ‌فروت سرشار از فلاوونوئیدها و ویتامین C می‌باشد و برای همین مقاومت بدن را بالا می‌برد. علاوه بر این‌ها هسته‌های گریپ‌فروت خواص ضدسرطانی دارد، با کلسترول بالا و ویروس ایدز مقابله می‌کنند.

دستورالعمل مخصوص ما

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ‌فروت در فروشگاه های گیاهان دارویی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. در سفر یا گردش‌های تفریحی قبل از نوشیدن آب چشمه و رود چند قطره از این عصاره یعنی حدود 10 قطره را داخل یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. می‌توانید هسته‌های گریپ‌فروت را جمع آوری کرده و خشک کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید و هر روز به مقدار یک قاشق چای‌خوری داخل آب ریخته و میل کنید.

 

فلفل برای مقابله با نفخ و سنگینی معده

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:گیاهان دارویی و سردرد, :: 11:7 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

گیاهان دارویی و سردرد

 


گیاه بابونه برای برطرف کردن سردردهای ناشی از هیجان و استرس بسیار مناسب است.

 

گیاهان دارویی

 

 

استفاده از گیاهان دارویی و خاصیت درمانی آن‌ها به زمان‌های بسیار قدیم بازمی‌گردد؛ اما در جوامع امروزی و مدرن کنونی نیز از خاصیت دارویی این گیاهان استفاده می‌شود. بسیاری از این اطلاعات ارزشمند سینه به سینه از گذشتگان به ما ارث رسیده و بسیاری از آن‌ها امروزه با روش‌های علمی به اثبات رسیده‌اند؛ بنابراین بسیاری از این گیاهان مۆثر و مفیدند و پایه و اساس بسیاری از داروهای امروزی را تشکیل می‌دهند.

گیاهان دارویی را برای اینکه اثربخشی بیشتری داشته باشند، به روش‌های گوناگون مثل دم کردن، اضافه کردن عصاره آن‌ها به آب (مانند وان حمام) و غوطه‌ور شدن در آن و... می‌توان استفاده کرد.

 

گیاه زنجفیل (Ginger)



ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, :: 9:13 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

فواید گیاه دارویی آنغوزه

 


آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان با خواص فراوان است.

 

آنغوزه

 

گیاه تولید کننده آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به 2/5 متر می‌رسد. ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است.

برگ‌های قاعده بزرگ و ضخیم هستند؛ به طوری که طول آن‌ها تا 60 سانتی متر می‌رسد. این برگ‌ها تقسیمات زیادی دارند به طوری که به قطعاتی (لوب دار) دندانه دار تبدیل می‌شوند.

گل‌های این گیاه زردرنگ هستند و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند.

میوه ها دوفندقه ای، بیضی شکل و تقریباً مسطح می‌باشند که روی هر کدام پنج خط وجود دارد و کناره ها بال مانند هستند. رنگ میوه‌ها قهوه ای تیره است. از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام اولئوگم رزین به دست می‌آید که به آنغوزه مشهور است. آنغوزه ابتدا شیری رنگ است و مزه ای تند و تلخ و نیز بوی بد و متعفنی دارد که تهوع آور است؛ به همین دلیل از قدیم به نام مدفوع شیطان معروف شده است. این گیاه در ایران (استان خراسان، بلوچستان، کرمان و نواحی جنوبی) وجود دارد.

 

تاریخچه

رزین آنغوزه به عنوان خلط آور، ضدنفخ، ضد اسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج و همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است. مصرف آنغوزه خصوصا در میان آمریکایی‌های آفریقایی ادامه دارد. آنغوزه برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه، ادرارآور، مسکن و محرک به کار می‌رفته است. در درمان‌های عامیانه برای قطع قاعدگی، آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می‌شود. با این حال، اصلی‌ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات می‌باشد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:اکالیپتوس درمانی, :: 11:49 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

اکالیپتوس درمانی

 


اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

اکالیپتوس

 

 

در قسمت اول این مطلب گفتیم که اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت و با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند، برای درمان برونشیت و سرفه مفید است، شوره‌ی سر را از بین می‌برد، درد مفاصل را تسکین می‌دهد و تب را فرو می‌نشاند.

در ادامه‌ی این مطلب شما را با چند خاصیت دیگر این گیاه معجزه گر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

اکالیپتوس: برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت



ادامه مطلب ...


5 خاصیت فوق‌العاده‌ی برگ زیتون

 


برگ‌های درخت زیتون از دوران باستان برای مقاصد پزشکی مورد استفاده بوده است، و پژوهش‌های آزمایشگاهی مدرن نشان‌دهنده آن است که عصاره برگ زیتون دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و آنتی‌اکسیدان است.

 

برگ زیتون

 

1- برگ زیتون برای مقابله با چاقی مفید است 

یک پژوهش جدید نشان داده است که یک فنجان قهوه به همراه عصاره برگ زیتون می‌تواند برای مقابله با چاقی مفید باشد. در این پژوهش محققان به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد به مدت هشت هفته دادند تا این که موش‌ها به سندرم متابولیک دچار شدند. سپس به این موش‌ها قهوه غنی شده با عصاره برگ زیتون به مدت هشت هفته دیگر خورانده شد. پژوهشگران متوجه شدند که بعد از مصرف این نوشیدنی، علائمی از بهبودی در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابولیکی در موش‌ها مشاهده شد اما در موش‌هایی که قهوه معمولی مصرف کرده بودند، این علائم بهبود دیده نشد. لیندسی براون، محقق دانشگاه کویینز ماری جنوبی، در این پژوهش گفت: عصاره برگ زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، وزن را کاهش می‌دهد. به گزارش روزنامه ساندی مورنینگ هرالد، نقش التهاب به عنوان عاملی که موجب ذخیره چربی می‌شود مجوز مطالعات در زمینه چاقی در سراسر دنیا است.

 

2- عصاره برگ زیتون و کنترل فشار خون



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:آشنایی با خواص شقاقل, :: 17:19 ::  نويسنده : حــسیـــنــــــ

آشنایی با خواص شقاقل

 


این گیاه در کتب فارسی با نام‌های هویج وحشی، هشفیفل، اشقاقل، هشقیقل، ششقاقل گزبری، ریشه گزبری، زردک ریگی و شقاقل آمده است.

 

شقاقل

 

به فرانسوی Panais cujtiv e , Panais، نوع مزروع آن و Panais checacul نوع صحرایی آن و به انگلیسی نوع مزروع آن را Parsnip و نوع وحشی آن را Wild Parsnip  گویند.

شقاقل گیاهی است دو ساله شکل ظاهری آن شبیه گیاه هویج، برگ‌های آن دارای بریدگی و در عین حال دندانه‌دار، ساقه‌های آن گوشه‌دار است.

ریشه آن که برای تهیه مربا مصرف می‌شود نسبتاً ضخیم و ضخامت آن در حد یک انگشت، پر گره و کمی شیرین است.

میوه آن در ابعاد یک نخود به رنگ تیره و گل‌های آن به صورت چتر مرکب در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر می‌شود.

گیاه شقاقل مربا در ماسه‌های مرطوب و حاشیه جنگل‌های متراکم انتشار دارد. در ایران در دماوند، شمال ایران و شیراز در کوه برفی می‌روید. در اروپا به خصوص در فرانسه از نوع مزروع آن غذایی قدیمی دارند به نام Pot-au-feu که از گوشت گاو پخته و شقاقل مزروع و انواع سبزیجات به خصوص تره درست می‌کنند و چاشنی‌هایی که می‌زنند نسبتاً خوشمزه می‌شود.

در اروپا و آمریکای شمالی به عنوان سبزی و همچنین علوفه به کار می‌رود.

 

شقاقل در طب سنتی



ادامه مطلب ...


گزنه؛ خشن اما مهربان

 


زیر پوست خشن این گیاه خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است: این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود.

 

گزنه

 

خدا نکند که گزنه با پوست تماس پیدا کند. در این صورت با بی‌رحمی تمام باعث خارش آن می‌شود. اما اگر به درستی از آن استفاده کنید ورق برمی‌گردد و این گیاه خشن می‌شود بهترین دوست سلامتی شما. با ما همراه باشید تا شما را با گوشه‌ای از خواص گزنه آشنا کنیم.

زیر پوست خشن این گیاه، خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است: این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود. از آنجایی که این گیاه ظاهر خشنی دارد و لمس آن باعث خارش و سوزش پوست می‌شود تقریباً شناسایی آن ساده است. یونانی‌ها و رومی‌های باستان از این گیاه برای درمان بیماری‌ها و ناخوشی‌های فصل سرما، آرتریت و برای رشد سریع‌تر موهایشان استفاده می‌کردند. لازم است که در روزگار ما نیز هر چه بیشتر با خواص گزنه و گیاهان دیگر آشنا شویم و از آن‌ها استفاده کنیم.

 

 خواص جوشانده و دم کرده‌ی برگ‌های گیاه گزنه

 



ادامه مطلب ...


کاهش چربی خون با گیاهان

 


سطح بالای چربی یا کلسترول خون می‌تواند باعث عوارضی مانند آترواسکلروز (سفت و شکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، کبد چرب و... شود.

 

گیاه درمانی

 

رژیم غذایی نامناسب، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری، فرهنگ ناصحیح استفاده بیش از حد از غذاهای فوری (فست‌فودها) نظیر پیتزا، سس مایونز، فرهنگ نادرست مصرف زیاد گوشت قرمز در جامعه و زندگی کم‌تحرک ماشینی در کشور ما باعث شده است افراد زیادی به مشکل بالا بودن چربی و کلسترول خون یا چاقی مبتلا باشند.

اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های غذایی، کاهش مصرف گوشت قرمز و برنج و استفاده بیشتر از سبزیجاتی نظیر کلم، کرفس، هویج، کاهو، اسفناج، کدو و ... در رژیم غذایی روزانه است. مرف بیشتر غذاهای دریایی و سایر ترکیبات حاوی روغن امگا 3 نیز توصیه می‌شود.

 

گیاهان دارویی زیادی نیز وجود دارد که کاهش‌دهنده چربی خون نیز هستند مانند:



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب